Mior
Utflyktskarta
Skånebilder
Lund

Norra Fäladsstigen
Fotoalbum
Bildspel

Bilder:
1 augusti 2009
Början
Utsikten
Ladugårdsmarken
Min märgelgrav
ESS-land
Forntid
Norrut
Scoutgård
Nytt
Äldre
Äng
Sankt Hans
Fäladstorget
Tusse
Borgarparken
Plaskdamm
Barsebäckshamn
Delphi

Kontakt
© Mjörnmark

Lund-Norra Fäladsstigen-Fotoalbum

är en promenad runt Norra Fäladen.

1/8 2009: För ett tag sedan sattes det upp en skylt vid Borgarparken om Norra Fäladsstigen. Jag börjar vid cykelvägen som går under Norra Gränsvägen, därefter till höger till vägkröken mot Klosterängsvägen, min utsiktplats. Här följde jag under ett år 1990-91 ett rapsfält. I år odlas vete. Jag har en påse med svenska körsbär med mig som färdkost. Slänger en kärna och ropar 'Lycka till!' och hoppas den gror. Under den fortsatta vandringen ska jag slänga ut resten. Här kan man gå upp på den ännu inte färdigställda Klosterängshöjden. Jag blickar ner och vinkar till min märgelgrav. Harar skuttar förbi. Västerut ser jag ut över Ladugårdsmarken. Från toppen ser man ESS-landet mot Odarslöv. (ESS-landet, platsen där forskningsanläggningen European Spallation Source ska byggas) Fäladsstigen fortsätter på cykelväg norr om Ladugårdsmarken. Jag går in bland husen och letar upp konstverket 'Forntid', yxor och svärd. Mitt förra besök var när området var nybyggt. Norrut är det sädesfält, ett ensamt dött träd står ute i fältet. Det har stått där länge. Går förbi scoutgården, under Svenshögsvägen till Annehemsområdet. Den nybyggda delen är sterila kartongkvarter. De äldre delarna är trevligare med uppvuxna trädgårdar och mer färg. Över en gräsyta slingrar sig en bäck. Kommer fram till hagarna och dammen vid järnvägen. Därifrån till Sankt Hans backar som jag besökte för en månad sedan. Går åter under Svenshögsvägen till Fäladstorget. Sitter ner vid Tusse och betraktar världen. Går  vidare till Borgarparken där jag svalkar fötterna i plaskdammen. Slänger sista körsbärskärnan vid ett buskage och ropar 'Lycka till!'.  Kanske finns om ett antal år när jag är borta några körsbärsträd som minne av min vandring.

Jag känner för ett bad. Kör till Barsebäckshamn vid Öresundskusten. Det är inte mycket folk så här sent. Passar mig bra, får ett skönt bad. Orkar inte laga mat, passerar Delphinens pizzeria på Norra Fäladen och köper hem en pizza. Ser det som en avslutning på Fäladsstigsvandringen.

Bilder från Sankt Hans backar finns på min sida om Sankt Hans backar